SINKÓ ISTVÁN
Dráma és élni vágyás
Fantasztikus az a gesztusáradat, az a festészeti detonáció, amellyel Zoltán Mária Flóra jelentkezik műveivel a Három Hét Galéria falain. Első benyomásunk a színek orgiája. Rózsák és cölini kékek, lilák, feketék és zöldföld festéknyomok a vásznakon, kartonokon.
Olaj, akril és spray, pasztellkréta mind e festészeti bumm anyagai. Kisméretű munkák kerültek a falakra, mégis monumentálisak, mert olyan erők dolgoznak e kis méreteken belül, melyek megnövelik, kitágítják, áttranszformálják a hordozóanyagokat.
ZMF örökifjú és örökkön kereső művész. Persze jó ideje rátalált erre az absztrakt expresszionizmusból táplálkozó kifejezésmódra, de folyamatosan alakítja, szervezi a festői nyelvet, melyet használ. Az utóbbi évek terméséből válogatott munkáin a változást a gátlástalan anyaghasználat vezeti be. Ahogyan érzékeny lobbanékonysággal alla prima nyúl a felülethez, halmoz színt színre, anyagot anyagra, azt is mondhatnánk, hogy „szervezett spontaneitás” uralja a képeit.
Vérbeli festő ZMF, s mivel nem figuratív, így szabadon asszociálhatunk műveinek tartalmára, inspirációira, kiindulási pontjaira. Címeivel azért segít felfedezni szándékait, a képmélységekben rejlő intellektuális gyúanyagot: Az édes álom, Petrushka, Csongor és Tünde vagy a Betlehemi gyermekgyilkosság 4. Ezek az árulkodó címek azt jelzik, a művész átmossa magán az irodalmat, a zenét és az aktuálpolitikát, (a Betlehemi gyermekgyilkosság képén nem lehet nem felismerni a 2023. október 7-i tragédiát). Festményein ott vibrál a művelt szellem játékossága, drámát és vígjátékot egyként felhasználni tudó tudatos alkotó szabadsága.
Képeinek van egy furcsa szabályrendszere: a képmezőben történő események – színhangok, festékcsorgatások, gesztusos kaparások, spaklivonások – sosem mennek tovább a megengedhető értékhatárokon. Nem telezsúfoltak, nem áttekinthetetlenek, nem öncélúak. Ebben a festői felfogásban ez pedig komoly önfegyelmet, mértékletességet igénylő feladat. Ha többszörösen rétegezett, többféle anyaggal szinte egyszerre készülő munkákat látunk (ilyen a Karantén, a Kétségbeesett karantén vagy a Később című munkák), ott sem zsúfoltságot, inkább drámai energiahalmozást érzékelünk. A másik véglet, amikor szinte csak egy vagy két szín, színes ecset, festőkésnyom, nyomhagyás adja a kép rendszerét (Föld – Ég, Fehér, 2024), akkor sem ürességet vagy hiányt, hanem a Kevés-ség megjelenését, mint képfilozófiai egységet érzékelünk.
Festészete rendkívül karakteres, elválik a hasonló törekvésű hazai és külföldi pályatársakéitól. Frissessége, a bonyolultságtól távolságot tartó, gyakran „fékezett habzású” detonációinak különleges izgalma segíti a nézőt abban a tájékozódásban, amit ez a fajta festészet kínálhat. Primer öröm a színek intenzitása, másodlagos öröm a mozgalmas kompozíciók érzékelése és harmadlagos élmény mindennek a szellem napvilága által bevilágított totális életszeretete.
ZMF – most már inkább a Zoltán Mária Flóra nevet használom újra – tehát 1962-ben végzett a Képzőművészeti Főiskolán. Kecskeméten töltött alkotó évei után 1970-ben jelentkezett első komoly és sikeres kollekciójával a Fényes Adolf Teremben. „Tíz év kihagyás és (lelki) betegség után, 1984-ben tértem vissza a budapesti festészeti életbe egy tárlattal” – írja honlapján olvasható önéletrajzában. „Ekkortól megint hosszú munkás periódus következett, amely ma is tart.”
Ennek az immár újabb, több mint negyvenéves periódusnak szép dokumentuma ez a mostani, minden műértő látogató számára magasrendű szakmai és szellemi izgalmakat tartogató tárlat. Zoltán Mária Flóra egyik képének címe Vörösmarty művét, a Csongor és Tündét idézi, melyben az Éj monológjának szavai szerint:
„Az ember feljő, lelke fényfolyam, / A nagy mindenség benne tűkrözik. / Megmondhatatlan kéjjel föltekint, / Merőn bámúl földet és eget”.
E fényfolyam egyik csillogó sugara ZMF, azaz Zoltán Mária Flóra mostani kiállítása.
A teljes írás illusztrációkkal az orszagut.com-on:
https://orszagut.com/kepzomuveszet/drama-es-elni-vagyas-7477
Három Hét Galéria:
https://www.37gallery.com/hu
Televízió Újbuda videóinterjúja:
https://www.youtube.com/watch?v=TiilrpHfUD4
ISTVÁN SINKÓ
Drama and The Will to Live
The gesture explosion, the painterly detonation with which Flóra Mária Zoltán presents her works on the walls of the 37 Gallery is truly astonishing. Our first impression is an orgy of colors: roses and cerulean blues, purples, blacks, and earthy greens bursting onto canvases and cardboards.
Oil, acrylic, spray, pastel chalk—all these materials contribute to this artistic boom. Despite their small size, the works displayed on the walls feel monumental, as forces within them expand, magnify, and transform the very substrates they inhabit.
ZMF is an eternally youthful and ever-searching artist. While she has long embraced this form of expression rooted in abstract expressionism, she continuously refines and organizes the painterly language she employs. The selection from her recent works showcases this evolution, marked by an uninhibited use of materials. Her ‘Alla prima’ approach—laying color upon color, medium upon medium with sensitive impulsiveness—could be described as „organized spontaneity.”
ZMF is a true painter, and her non-figurative works invite free associations regarding their content, inspirations, and origins. Yet, her titles offer clues to her intentions and the intellectual fuel hidden within her compositions: Sweet Dream, Petrushka, Csongor and Tünde, or The Massacre of the Innocents 4. These revealing titles suggest that she filters literature, music, and current political events through her artistic vision (The Massacre of the Innocents unmistakably references the tragedy of October 7, 2023). Her paintings vibrate with the playfulness of a cultivated mind, reflecting the freedom of a conscious creator who seamlessly blends drama and comedy.
Her paintings follow a unique internal logic: the visual events within the composition—color tones, paint drips, gestural scrapings, palette knife strokes—never exceed their permissible limits. They are never overcrowded, chaotic, or self-indulgent. In this artistic approach, It demands considerable discipline and restraint. Even in her layered, multi-material works created in an almost simultaneous process (Quarantine, Desperate Quarantine, or Later), there is no sense of congestion—rather, an accumulation of dramatic energy. Conversely, in works defined by minimal color and gesture (Earth—Sky, White, 2024), we do not perceive emptiness or absence, but rather the presence of „less-ness” as a philosophical unity within the painting.
Her art is strikingly distinctive, standing apart from both her domestic and international contemporaries with similar aspirations. The freshness of her approach, the deliberate avoidance of excessive complexity, and the unique excitement of her „braked foam explosions,” help guide viewers through the experience that this type of painting offers.
The primary joy is in the intensity of the colors, the secondary is in the dynamism of the compositions, and the tertiary experience is the total love of life, illuminated by the daylight of the spirit.
ZMF—or rather, Flóra Mária Zoltán, as I now return to using her full name—graduated from the Academy of Fine Arts in 1962. After years of artistic work in Kecskemét, she debuted with her first significant and successful collection at the Fényes Adolf Hall in 1970. „After ten years of absence and (mental) illness, I returned to the Budapest art scene with an exhibition in 1984,” she writes in her website biography. „Since then, a long and intense creative period has followed, which continues to this day.”
This current exhibition serves as a beautiful document of that more than forty-year creative period, offering art lovers a high-level professional and intellectual experience. One of Flóra Mária Zoltán’s paintings takes its title from Vörösmarty’s Csongor and Tünde, which includes the monologue of Night:
Man ascends, his soul is a stream of light,
The great universe reflected in it.
With ineffable joy he gazes above,
Staring intently at Earth and the sky.
One brilliant ray of this stream of light is Flóra Mária Zoltán’s current exhibition.
Full article with illustrations:
https://orszagut.com/kepzomuveszet/drama-es-elni-vagyas-7477
37 Gallery website:
https://www.37gallery.com/hu
Televízió Újbuda’s interview:
https://www.youtube.com/watch?v=TiilrpHfUD4